miercuri, 25 ianuarie 2017

O şcoală din SUA a înlocuit cu succes pedepsele cu meditaţia yoghină. Rezultatele sunt uluitoare



O școală din SUA a luat decizia de a înlocui orele de pedeapsă pentru elevi – în care cei care încălcau regulamentul aveau de executat diverse activități în folosul unității de învățământ – cu ore de meditație. La aceste cursuri au ajuns să participe și copiii fără probleme disciplinare.
Imaginează-ţi că lucrezi ca profesor într-o şcoală şi un copil începe să fie gălăgios în timpul orelor. Ce faci atunci? Răspunsul tradiţional ar fi pedepsirea copilului sau eliminarea lui din clasă.
Însă în SUA pedeapsa presupune ca elevul respectiv să fie trimis într-o sală unde are de petrecut câteva ore, ceea ce tinde să-l facă pe copil să privească pe pereții, plictisindu-se cumplit, încercând să vorbească, fără să fie observat de supraveghetor, cu copiii din apropiere, sau să citească pe furiş o carte. Această pedeapsă a fost concepută pentru a determina copilul să se gândească la acţiunile lui greşite, însă este evident că nu funcţionează deloc. Doar îl face să se simtă umilit şi nedreptățit.
La Școala elementară Robert W. Coleman s-a găsit o altă metodă de educare a copiilor gălăgioşi: meditaţia yoghină
În loc de a pedepsi copiii obraznici sau de a-i trimite la biroul directorului, școala din Baltimore a conceput în schimb Camera Momentului Conştient.
Acesta cameră nu are nimic în comun cu sala standard pentru pedepse, care nu are ferestre. Dimpotrivă, este plină de lămpi, decoraţiuni şi perne de pluș colorate violet. Copiii obraznici sunt încurajați să rămână în cameră și să facă anumite exerciţii de respirație sau meditație yoghină, ajutându-i să se calmeze și să se centreze. Apoi sunt invitați să discute despre ce s-a petrecut cu ei.
Meditaţia şi starea plenară de conștiență sunt foarte interesante chiar și din punct de vedere ştiinţific
Meditaţia este cunoscută într-o formă sau alta de mii de ani. Recent, ştiinţa a început să caute să descopere care sunt efectele sale asupra minţilor şi trupurilor noastre, iar rezultatele sunt deosebit de interesante.
Unul dintre studii, de exemplu, a arătat că meditaţia de tip mindfulness – care presupune să ne observăm cu atenție gândurile, emoțiile și sentimentele, devenind mult mai conștienți de ele și, în consecință, mult mai în măsură să le controlăm – ar putea da soldaților care o practică un fel de armură psihică împotriva emoțiilor perturbatoare și, de asemenea, poate îmbunătăţi memoria. Un alt studiu a evidențiat că meditaţia ne poate îmbunătăţi atenţia şi focalizarea.
Rezultatele diferitelor studii (care pot fi destul de variate) ar trebui considerate ca mici piese ale unui puzzle, prin intermediul cărora ştiinţa începe să contureze o imagine din ce în ce mai complexă despre cât de minunată poate fi meditaţia yoghină. Practica mindfulness, în special, a devenit chiar o parte a unor psihoterapii pline de succes.
Camera Momentului Conştient nu este singura metodă aplicată la Școala elementară Robert W. Coleman pentru a încuraja copiii
Sala de meditație a fost creată printr-un parteneriat cu Fundația Holistic Life, o organizaţie locală non-profit, care desfășoară şi alte programe. De mai bine de 10 ani, această fundaţie oferă programul Holistic Me (Eu Holistic) după orele de curs, în care copii din clasele primare practică exerciţii de meditaţie mindful şi yoga.
Este uimitor”, a declarat Kirk Philips, coordonatorul programului Eu Holistic de la Școala Robert W. Coleman. „Nu te-ai gândi că acești copii mici ar putea medita în tăcere. Și totuşi ei o fac.”
 
La o petrecere de Crăciun, de exemplu, deşi copiii ştiau că urmează să primească diverse cadouri, totuşi nu au uitat că mai întâi au de făcut meditaţia.
Copil fiind, trebuie să fie destul de dificil să rămâi așezat şi să meditezi, când ştii că urmează să primeşti o mulțime de cadouri, dar ei au reuşit. A fost frumos, noi toţi ne zâmbeam unii altora privindu-i”, spune Philips.
Mai mult, copiii chiar au adus cu ei acasă experiența mindfulness. În numărul din august 2016 al revistei Oprah Magazine, co-fondatorul Fundației Holistic Life, Andres Gonzalez, a afirmat: „Avem părinţi care ne spun: «M-am întors acasă stresată într-o zi, iar fiica mea mi-a spus: ‘Hei, mamă, trebuie să te aşezi, te voi învăţa cum să respiri’»”.
Programul îi învaţă de asemenea pe copii să respecte mediul înconjurător
Elevii ajută la curăţarea parcurilor locale, îngrijesc grădini de legume, vizitează fermele din apropiere. Philips spune că ei chiar îi învaţă pe copii cum să fie la rândul lor dascăli, lăsându-i să coordoneze şedinţe de yoga.
Această practică nu este întâlnită doar la o singură școală din SUA. O mulțime de alte școli au adoptat deja acest tip de gândire holistică, iar rezultatele sunt uimitoare.
În Marea Britanie, de exemplu, proiectul Mindfulness in Schools (Conștiență în Școli) învaţă adulţii cum să creeze ei înșiși astfel de programe.
Mindful Schools, o altă organizaţie nonprofit, ajută la implementarea unor programe similare în SUA.
În școli se pot observa beneficiile concrete ale programului de meditație
Philips a declarat că la Școala elementară Robert W. Coleman nu a fost înregistrată nicio suspendare sau exmatriculare a vreunui elev în anii 2015 și 2016. De asemenea, la Liceul Patterson Park din apropiere, care utilizează acelaşi gen de programe, rata suspendărilor a diminuat, iar prezenţa la cursuri a crescut.
Să fie oare aceasta efectul direct al programelor de meditaţie? Nu se poate spune cu precizie, dar aceste rezultate sunt totuși remarcabile.

Trimiteți un comentariu